Medicatiegebruik, zijn wij op de hoogte?

Gebruikt u medicijnen? Of bent u wellicht allergisch voor medische materialen?
Sommige lichamelijke ziekten kunnen van invloed zijn op uw mondgezondheid, of een risico met zich meebrengen bij behandeling.

Als gevolg van medicijngebruik, kunnen na behandelingen bij de tandarts complicaties optreden (bijvoorbeeld hevig (na)bloeden). Ook kunnen er interacties optreden met medicijnen die de tandarts toedient of voorschrijft.

cart037_s

Daarom is het belangrijk dat tandartsen en hun medewerkers op de hoogte zijn van het medicijngebruik hun cliënten.
Sinds 2008 de richtlijn “Overdracht van medicatiegegevens in de keten” van kracht. Deze richtlijn heeft als doel het aantal onnodige incidenten te verkleinen.
Op grond van deze richtlijn is de tandarts verplicht op elk moment dat hij iets voorschrijft of toedient een actueel medicatieoverzicht beschikbaar te hebben.

U heeft daarin zelf natuurlijk ook een stukje verantwoordelijkheid.

Help uw tandarts

• Zorg dat uw medische geschiedenis bekend is en uw gegevens actueel.
  • Vraag uw apotheker na elke wijziging om een overzicht van alle medicijnen die u gebruikt.
    Uw kunt uw apotheek vragen u een medicatieoverzicht te mailen, liefst als PDF-bestand, wat u aan ons kunt doorsturen.
    Van een papieren overzicht kunt u zelf eenvoudig een PDF-bestand maken door het te scannen met uw mobiele telefoon met een gratis app als Scannable (iOS) of CamScan (iOS of Android).
    Verzorgt u dit voor uw bezoek dan scheelt dat administratief werk tijdens uw bezoek en hebben we meer tijd voor U (en minder uitloop).
  • Vertel het uw tandarts als u mogelijk zwanger bent.
  • Vertel het uw tandarts als u allergisch bent voor medische materialen

Zo helpt u ons de zorg voor u veiliger en efficiënter te laten verlopen.
Bedankt voor uw medewerking!

cart069_s